SHIGERU UMEBAYASHI
Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
In the Mood for Music
για να μας φέρει κοντά με την ευαισθησία του.
Ο Shigeru Umebayashi στην Αθήνα!
Ο Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι έχει συμπληρώσει σχεδόν 40 χρόνια σύνθεσης για το χώρο του κινηματογράφου, αλλά μόλις στις αρχές του 21ου αιώνα η μουσική του πέρασε τα σύνορα της μακρινής πατρίδας του, της Ιαπωνίας, άγγιξε το δυτικό κοινό και δημιούργησε ένα παθιασμένο νέο ρεύμα φίλων της κινηματογραφικής μουσικής. Η μουσική του UME, όπως επιθυμεί να τον αποκαλούν, μπορεί να δημιουργείται για τον κινηματογράφο, υπηρετώντας την τέχνη της κινούμενης εικόνας, γρήγορα όμως αποκτά ζωή εκτός αυτής, αυτονομείται, αποτελώντας ένα ξεχωριστό ανεξάρτητο τοπίο. Ένα δικό της μελωδικό κόσμο, ένα σύνολο αρμονικών ήχων, ένα απέραντο μουσικό σύμπαν.
Ο Shigeru Umebayashi δεν ήταν ποτέ αυτό που θα αποκαλούσαμε mainstream καλλιτέχνης. Ακόμη και οι φανατικοί συλλέκτες μουσικών θησαυρών θα έπρεπε να κάνουν μια εξονυχιστική αναζήτηση για να πέσουν πάνω του. Με τα σάουντρακ της «Ερωτικής Επιθυμίας» και του «2046» ρίζωσε για τα καλά, ακόμα και στο κοινό εκείνο που δεν ενδιαφερόταν ενεργά για τα soundtracks.
Ακόμα και στο διάσημο βοντεοπαιχνίδι της Playstation, «Ghost of Tsushima», που πρόσφατα επένδυσε μουσικά, η ιστορία του πρωταγωνιστή σαμουράι βασίζεται στα πραγματικά ιστορικά, και δραματικά, γεγονότα της εισβολής των Μογγόλων στην Ιαπωνία τον 13ο αιώνα.
«Είμαι Γιαπωνέζος και έτσι είναι φυσικό η παράδοση της πατρίδας μου να βρίσκεται μέσα σε ό,τι κάνω. Δεν είναι αυτοσκοπός κάτι τέτοιο για μένα και βγαίνει μάλλον αυτόματα αφού τα στοιχεία αυτά με ακολουθούν σε όλη μου τη ζωή. Νομίζω μάλιστα πως κάθε δημιουργός έχει επιρροή από τα έργα της πατρίδας του, μικρή ή μεγάλη, όποια έργα κι αν είναι αυτά, σε όλες τις τέχνες. Ξεκινώ πάντοτε με για τι είδος φιλμ πρόκειται χωρίς να συζητήσουμε ακόμα καθόλου για τον ήχο του. Θεωρώ πολύ σημαντικό να αντιληφθώ περί τίνος πρόκειται να δω και να συζητήσω έτσι ώστε σταδιακά να προσδιορίσω τι ακριβώς χρειάζεται το συγκεκριμένο φιλμ. Πρέπει δηλαδή να κατανοήσω απόλυτα αυτό το πρωταρχικό στάδιο της αίσθησης που θέλει να δημιουργήσει η συγκεκριμένη ταινία πριν ακόμα γίνει οτιδήποτε άλλο. Ο τρόπος που μπήκα στον κινηματογράφο ήταν μάλλον αναπάντεχος αλλά και φυσικός παράλληλα. Γνώρισα έναν ηθοποιό που είχε ένα ρόλο σε μία τηλεοπτική σειρά και εκείνος μου πρότεινε να γράψω μουσική για αυτό, πράγμα που έγινε. Εν συνεχεία ο σκηνοθέτης αυτός έκανε μία ταινία στην οποία μου ζήτησε να κάνω τη μουσική κι όταν ξεκίνησα δεν είχα καμία ιδέα πως και τι να γράψω. Όλα αυτά ήρθαν σιγά – σιγά και το ένα έφερε το άλλο. Εάν έπρεπε εγώ να διαλέξω μόνο μία από όλες τις μουσικές μου, θα διάλεγα την πρώτη, αυτή για το Sorekara το φιλμ του 1985. That’s my music!»
O Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι (Shigeru Umebayashi) ξεκίνησε να συνθέτει μουσική για ταινίες το 1984. Το ταλέντο του αναγνωρίστηκε άμεσα, ήδη από το 1985, με τη σύνθεση της μουσικής για την ιαπωνική ταινία «Sorekara» («And Then»), αποσπώντας πλήθος βραβείων κινηματογραφικής μουσικής. Έκτοτε, έχει επενδύσει μουσικά πάνω από 30 ιαπωνικές ταινίες.
Ο UME είναι ένας ανήσυχος και πολυσχιδής καλλιτέχνης, που έχει αποδείξει το ανοιχτό πνεύμα του στο παγκόσμιο σινεμά μέσα από πλείστες συνεργασίες με σκηνοθέτες όπως τον Ρόνι Γιου (Ronny Yu) από το Χονγκ Κονγκ στην ταινία «Άτρωτος του Τζετ Λι» («Jet Li»), την Ιταλίδα Ρομπέρτα Τόρε (Roberta Torre) στην ταινία «Mare Nero» («Dark Sea»), τον Σέρβο Ούρος Στογιάνοβιτς (Uros Stojanovic) στην ταινία «Tears for Sale», τον Άγγλο Πήτερ Γουέμπερ (Peter Webber) στην ταινία «Χάνιμπαλ: η Aρχή», τον Γερμανό Βάιτ Χέλμερ (Veit Helmer) στην ταινία «Absurdistan» και τη Βρετανίδα Σάρον Μαγκουάιρ (Sharon Maguire) στην ταινία «Τυφλή Eπίθεση» με πρωταγωνιστές τη Μισέλ Γουίλιαμς και τον Γιούαν Μακ Γκρέγκορ.
Έχει επίσης συνθέσει μουσική για τις ταινίες «Ένας Άντρας Μόνος του» του Τομ Φορντ (Tom Ford) του 2009, «Days of Grace» του Εβεράρντο Γκουτ (Everardo Gout) – η οποία του εξασφάλισε το μεξικανικό βραβείο Ariel Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης το 2012 -, «Trishna» του Μάικλ Γουίντεμπoτομ (Michael Winterbottom) (2011), και φυσικά για την ταινία «The Grandmaster» του Γουόνγκ Καρ Γουάι (2013), του οποίου η προβολή άνοιξε το Φεστιβάλ Βερολίνου εκείνης της χρονιάς.
Πιο πρόσφατα συνέθεσε μουσική για τις κινεζικές παραγωγές «The Wasted Times» (2016) του Ερ Τσενγκ (Er Cheng), «God of War» (2017) του Γκόρντον Τσαν (Gordon Chan) και «Miss Puff» (2018) του Σίνι Ζανγκ (Xinyi Zhang) αλλά και για τις ευρωπαϊκές παραγωγές όπως για την τετραλογία του Channel 4 «Chimerica» (2018) του Μάικλ Κίλορ (Michael Keillor) ) αλλά και για την κινηματογραφική μεταφορά του «Ματωμένου Γάμου» του Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα (La Novia – 2015), που απέσπασε 20 υποψηφιότητες στα βραβεία Γκόγια, συμπεριλαμβανομένης και της Καλύτερης Μουσικής.
Από το 2009, ο UME ξεκίνησε να παρουσιάζει ζωντανά τη μουσική των ταινιών του δίνοντας συναυλίες σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και διάφορους συναυλιακούς χώρους.
Συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2009, η μουσική του Ουμεμπαγιάσι παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε συναυλία στο πλαίσιο του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Γάνδης από τη Φιλαρμονική της Φλάνδρας την οποία διηύθυνε ο διεθνώς κορυφαίος μαέστρος Ντιρκ Μπροσέ (Dirk Brossé). Τον Μάιο του 2010, πάνω από 7.000 άνθρωποι απόλαυσαν τη μελωδική μουσικής του, που εκτέλεσε η ορχήστρα Sinfonieta Krakowia στο Φεστιβάλ Κινηματογραφικής Μουσικής της Κρακοβίας στην Πολωνία, ενώ λίγους μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2010 επισκέφθηκε για πρώτη φορά τη χώρα μας. Τα εισιτήρια για τις τότε συναυλίες του, στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, που και πάλι ήταν υπό τη διεύθυνση του Ντιρκ Μπροσέ, είχαν εξαντληθεί.
Ο Σιγκέρου Ουμεμπαγιάσι είναι μέλος της Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών Κινούμενης Εικόνας (Academy of Motion Picture Arts and Science) και της Παγκόσμιας Ακαδημίας Μουσικής Επένδυσης (World Soundtrack Academy).
Ο Shigeru Umebayashi, ο UME αν προτιμάτε, αυτός ο σπάνιος καλλιτέχνης θα είναι στην Αθήνα στις 28 Σεπτεμβρίου 2022. Το Ωδείο Ηρώδου Αττικού θα πλημμυρίσει από τη μελωδική, ρομαντική, αιθέρια και συνάμα απόκοσμη μουσική του ενώ το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να μυηθεί στα συγκλονιστικά ηχοτοπία του. Σε μια παράσταση που δεν είναι απλά μουσική, αλλά μια ολοκληρωμένη αισθητική και πνευματική εμπειρία.
Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2022
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Διευθύνει: Dirk Brossé
Athens Philharmonia Orchestra
& το
Αλέξανδρος – Δράκος Κτιστάκης: τύμπανα ενορχηστρώσεις.
Γιάννης Παπαδόπουλος: πιάνο, πλήκτρα
Ντίνος Μάνος: μπάσο
Θοδωρής Κότσυφας: κιθάρα
Νίκος Μέρμηγκας: νυκτά έγχορδα
Ώρα έναρξης: 21:00
Πληροφορίες Εισιτηρίων
Η προπώληση εισιτηρίων της συναυλίας ξεκινά την Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022.
Τα εισιτήρια είναι απολύτως προσωπικά και μη μεταβιβάσιμα.
Οι τιμές των εισιτηρίων ξεκινούν από 27 ευρώ και φθάνουν τα 85 ευρώ. Συγκεκριμένα:
Ζώνη A: 70 ευρώ
Ζώνη B: 60 ευρώ
Ζώνη Γ: 55 ευρώ
ΑμεΑ: 25 ευρώ
Ζώνη E: 35 ευρώ
Ζώνη ΣΤ: 30 ευρώ
Ζώνη Ζ: 27 ευρώΓια τα ΑμεΑ υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος (ΚΑΤΩ Διάζωμα, Κερκίδα Α, Σειρές 1 – 3). Τα εισιτήρια κοστίζουν 25 ευρώ. Το εισιτήριο των συνοδών κοστίζει 25 ευρώ. Κρατήσεις στο tameia@greekfestival.gr και στο τηλέφωνο 210 3221 897.
Επίσημα σημεία πώλησης εισιτηρίων της συναυλίας είναι τα παρακάτω
(Καταστήματα: Wind, Public, Media Markt, Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, αθηνόραμα.gr, Yoleni’s)
Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου
Ωράριο Λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00 – 18:00 και Σάββατο: 10:00 – 16:00