Lip Forensics στο Release Athens Festival: μιλήσαμε μαζί τους (σχεδόν) για όλα!

 

Ποιοι είναι οι Lip Forensics που θα ακούσουμε λίγο πριν τους Prodigy;

Έχουμε πολλάκις γράψει, θαυμάσει, σχολιάσει για αυτό το ιδιαίτερο duo. Αυτή τη φορά,βουτήξαμε σε πολύ ενδιαφέροντα θέματα μαζί τους, σχετικά με τη μουσική,την τέχνη και το μέλλον.

Τι θα ακούσουμε στο Release Athens Festival όπου η Kit Kido θα τους συνοδέψει στα φωνητικά;

Θα παρουσιάσουμε την διπλή ζωή των Lip Forensics. Από τη μία μεριά το Apophenia με τα τραγούδια του και την ρυθμική και μελωδική του πολυμορφία και από την άλλη μουσική για το dancefloor χωρίς πολλά λόγια αλλά με πολύ groove και ένταση. Η αγαπημένη μας Kit Kido θα αναλάβει τα φωνητικά καθήκοντα και οι “συνήθεις ύποπτοι” τα beats και τις συχνότητες”.

Οι ηλεκτρονικές τους συχνότητες σε μαγνητίζουν και σε βάζουν στο κλίμα από τον πρώτο ήχο. Σκοτεινοί σαν έγκλημα και ιδιαίτερα δημιουργικοί, σε κουνάνε χωρίς να προλάβεις να το σκεφτείς. Κιθάρες και beats,distorted φωνητικά , σε συνεπαίρνουν σε ένα συναισθηματικό rollercoaster μεταξύ ρυθμού και χάους. Ο καινούριος τους δίσκος Apophenia είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα.

“Κατ’ αρχάς να πούμε ότι αποφένια είναι ένας ιατρικός όρος που περιγράφει την ικανότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου να βρίσκει συνδέσεις και νοήματα σε, φαινομενικά, άσχετα μεταξύ τους πράγματα. Πρόκειται για ένα σχόλιο πάνω στην σημερινή πραγματικότητα, όπου μία από τις παρενέργειες αυτού του ακατάσχετου βομβαρδισμού πληροφορίας είναι η σύνδεση άσχετων πραγμάτων, είτε αυτή εκφράζεται μέσα από παρανοϊκές θεωρίες συνωμοσίας είτε μέσα από την ανάγκη μας να εκφέρουμε άποψη για τα πάντα είτε απλώς βάζοντας ανανά στην πίτσα μας. 

Στο μουσικό πεδίο, είναι ένας τίτλος που επιχειρεί να περιγράψει την φύση αυτού του δίσκου. Είναι ένα album όπου συνειδητά συνυπάρχουν ετερόκλητα μουσικά στυλ και ιδέες. Indie τραγούδια ενορχηστρωμένα αποκλειστικά με ηλεκτρονικούς ήχους, κιθάρες πάνω σε techno beats, αιθέρια φωνητικά πάνω σε παραμορφωμένα συνθεσάιζερ. Μπήκαμε στο στούντιο με σκοπό να βάλουμε όλες τις μουσικές που έχουμε αγαπήσει μέσα σε δύο πλευρές βινυλίου”. 

https://www.youtube.com/watch?v=Zy8KEc5Ei7Y

Οι συνεργασίες τους είναι πάντα διαλεχτές και έτσι πορεύτηκαν και στον Apophenia, καθώς σχεδόν όλα τα κομμάτια έχουν κάποιον guest.

“Έχουμε το προνόμιο να έχουμε συνυπάρξει, συμπορευτεί και συγχρωτιστεί με πολλούς μουσικούς που αγαπάμε και θαυμάζουμε. Το κομμάτι των συνεργασιών ήταν από τα πιο διασκεδαστικά και ενδιαφέροντα πράγματα στην παραγωγή του δίσκου. Η Ειρήνη Σκυλακάκη, η Sugahspank! ο Gray Skies (Tendts) και ο Δημήτρης Μπινιάρης (Sad Disco), ανέλαβαν τα φωνητικά και τους στίχους στα αντίστοιχα κομμάτια. Πήραν κάποια ηλεκτρονικά τζαμαρίσματα και τα έκαναν τραγούδια και αυτό είναι που μας  ενθουσιάζει περισσότερο, το πώς, δηλαδή,μεταμορφώνεται η ίδια η μουσική μέσα από αυτές τις συνεργασίες, πολλές φορές ξεπερνώντας και τις προσδοκίες μας. Αποκτά μια επιπλέον διάσταση, περισσότερο βάθος και νόημα.

Στα υπόλοιπα κομμάτια κάναμε κάποια ενδιαφέροντα “ηχητικά πειράματα”, σαν αυτό με την synth-κιθάρα του Παιδί Τραύμα στο Halt n Catch Fire ή τα ηλεκτρονικά τύμπανα του Σωτήρη Ντούβα στο Cynical, αλλά και το Strange Me, το τελευταίο κομμάτι του δίσκου, που είναι μια σύνθεση του Cayetano ξανα-παιγμένη από τους Lip Forensics”.  

https://www.youtube.com/watch?v=IvzCOFmYN0c

Αν έχεις παρακολουθήσει τους Lip Forensics σε συναυλία,έχεις σίγουρα ενθουσιαστεί με τις στολές που φορούν,και κρύβουν την πραγματική τους όψη και τονίζοντας έτσι την κίνηση του σώματός τους καθώς μπλέκουν τους ήχους τους.

“Οι στολές ήταν μια ιδέα που από κοινού εξελίξαμε με την συνεργάτιδά μας, την Εριφύλη, και είναι μέρος της προσπάθειας μας να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο show. Πιστεύουμε πολύ στο show και όχι απλά σε μια εμφάνιση. Οφείλουμε να δίνουμε στους θεατές που μας εμπιστεύονται μια γκάμα ερεθισμάτων προσπαθώντας αντίστοιχα να προκαλέσουμε μία γκάμα συναισθημάτων. Δεν τις φοράμε για να μην βγαίνουμε με τα καθημερινά μας ρούχα στη σκηνή. Προσπαθούμε η σκηνική μας παρουσία να παρασέρνει το κοινό μέσα στο show και να μην αφήνει περιθώρια να χαθεί η προσοχή σου. Στο Release θα δοκιμάσουμε κάτι καινούργιο γιατί οι συνθήκες θα είναι διαφορετικές. Πιστεύουμε όμως ότι θα είναι μια εξ ίσου δυνατή εικόνα”. 

Βέβαια,η ιδιαίτερη ενδυμασία στα live δεν είναι κάτι καινούριο. Όμως,για τους Lip Forensics είναι αναπόσπαστο κομμάτι της performance τους.

“Για εμάς το τέλειο αποτέλεσμα είναι όταν αυτά που “λες” και αυτά που “δείχνεις” αλληλοσυμπληρώνονται και δημιουργούν ένα νοηματικό και συναίσθηματικό σύνολο. Σαν τις δύο όψεις ενός νομίσματος. Τότε μόνο η εικόνα δεν μπλέκει στα πόδια της μουσικής και το αντίθετο”. 

Η μέρα που θα συμμετάσχουν στο Release δεν είναι τυχαία, μιας και “οι Prodigy αλλά και οι Primal Scream έχουν καθορίσει ένα μεγάλο μέρος του μουσικού σύμπαντος των Lip Forensics και είναι πολύ όμορφο το ότι θα πατήσουν το ίδιο stage”.

https://www.youtube.com/watch?v=lntzzKKtsHo

Το πολύ ενδιαφέρον με τους Lip Forensics είναι ότι ιδιαιτερότητα της μουσικής τους παραγωγής, πηγάζει από τον τρόπο που αντιλαμβάνονται τον κόσμο,την σκοπιά που ατενίζουν το μέλλον και τον ρεαλισμό που τους διέπει αφήνοντας ταυτόχρονα άπλετο χώρο για πειραματισμούς και πρωτοποριακές τοποθετήσεις.

“Μέσα στην γενικότερη post Covid εφορία των καλοκαιρινών φεστιβάλ και των μεγάλων ονομάτων που επισκέπτονται τη χώρα μας, είναι ίσως λίγο δύσκολο για το μουσικόφιλο κοινό να αντιληφθεί ότι ο κόσμος της μουσικής βρίσκεται και αυτός, όπως και πολλές πτυχές της καθημερινότητας, μπροστά στο τρόμο της πλήρους αντικατάστασης από τις αναδυόμενες τεχνολογίες της τεχνητής νοημοσύνης. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι το πρώτο bot που θα μπορεί να κατασκευάσει από μόνο του μουσική θα αναδειχθεί σε αγαπημένο παιχνίδι του κόσμου

Για εμάς, το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι να δούμε πόσο από το μουσικόφιλο κοινό εν γένει θα επιμείνει και θα συνεχίσει να ακούει μουσική που εκφράζει συναισθήματα και επικαλείται την ευαισθησία και την αισθητική των ανθρώπων. Ή,από την άλλη, πόσο απλά θα ενδώσει σε ένα παιχνιδάκι που μπορεί να βάζει την μια νοτούλα δίπλα στην άλλη αντιγράφοντας την προϋπάρχουσα μουσική. 

Η ειδοποιός διαφορά είναι ότι η μουσική, αλλά και η τέχνη γενικότερα, είναι μέσο έκφρασης βαθύτατων και πολύπλοκων συναισθημάτων που δεν μπορούν να εκφραστούν με άλλο τρόπο. Χωρίς την ανάγκη για έκφραση ουσιαστικά δεν είναι τέχνη. Φαντάζει λοιπόν αρκετά παράδοξο πώς ένας αλγόριθμος που, σύμφωνα με τους επιστήμονες που τον κατασκευάζουν δεν είναι ικανός να νιώσει, θα μπορέσει να παρέχει στην ανθρωπότητα ένα τόσο πολύτιμο αγαθό όσο η τέχνη. Σίγουρα οι επόμενες γενιές μπορεί να δυσκολευτούν να καταλάβουν γιατί η τέχνη δεν μπορεί να παραχθεί στο εργαστήριο. Θα έχει ενδιαφέρον όμως να δούμε αν θα είναι ικανές να κατανοήσουν τα μηνύματα και να βιώσουν την έκφραση του συναισθήματος  που επιδιώκουν οι καλλιτέχνες. 

Εμείς πιστεύουμε οτι όπως η μουσική επιβίωσε της κατάρρευσης της βιομηχανίας και βγήκε ισχυρότερη και πιο πλουραλιστική από ποτέ, όπως το βινύλιο έπεισε της τότε νέες γενιές για την υπεραξία του ως αντικείμενο και φορέας μουσικής, έτσι και τώρα, μπροστά στην σύγκρουση της τέχνης με την τεχνητή νοημοσύνη ο απλός άνθρωπος παραμένει σε θέση να αντιληφθεί και να αισθανθεί την ουσιώδη διαφορά μεταξύ του πηγαίου συναισθήματος και της άρτιας αντιγραφής».

Παρασκευή, 21/7, θα απολαύσουμε από κοντά τους Lip Forensics, στο Release Athens Festival. Ραντεβού εκεί!

 

(φωτογραφίες: Μαρίζα Καψαμπέλη)