Πέντε δίσκοι – σταθμοί στην καριέρα του John Cale
του Duke Zappa
Αύριο στο Ηρώδειο, έρχεται ο John Cale, ο πολυεπίπεδος και πολυσχιδής μουσικός των Velvet Underground, που μετά από 60 χρόνια παραμένει ενεργέστατος και δημιουργικός.
Παρακάτω,πέντε δίσκοι από την καριέρα του, με τον ίδιο σε διάφορους ρόλους μέσα στο δημιουργικό process της ηχογράφισης και της δουλειάς στον καθένα.
The Velvet Underground- The Velvet Underground and Nico (1967)
Η περίφημη και πολυαγαπημένη Μπανάνα, με την χρηματοδότηση του Andy Warhol, ο οποίος φιλοτέχνισε και το περίφημο εξώφυλλο. Η πρώτη φορά που το καλλιτεχνικό όραμα των John Cale, Lou Reed, Sterling Morisson και Mo Tucker αρχίζει να δισκογραφείται και η Nico δανείζει τα τευτονικά φωνητικά της σε μια σειρά από τα πιο συναισθηματικά κομμάτια του δίσκου (I’ll be Your Mirror, All Tomorrow’s Parties, Femme Fatale). H βιόλα και το “προετοιμασμένο” πιάνο του John Cale στέκονται ακριβώς δίπλα στο κιθαριστικό χάος, τους στίχους και την φωνή του Lou Reed. Κάθε τραγούδι ακούγεται σαν ένα ρεπορτάζ, είτε από τα σαλόνια και τις κρεβατοκάμαρες της υψηλής κοινωνίας του Manhattan (η επιρροή του Λεοπόλδου φον Μάζοχ είναι εμφανέστατη στο Venus in Furs), είτε από τα στούντιο του Warhol στο Bowery (Femme Fatale), ή και από τα βρώμικα αλώνια του Χάρλεμ (Waiting for the man- βλέπε Λεξινγκτον και 125η οδός γωνία). Αλλά ταυτόχρονα πίσω από τα ρεπορτάζ και την παράνοια κρύβεται και μια λυρική διάθεση, στην οποία συμβάλλει τα μάλα ο Cale, όπως βλέπουμε, ας πούμε, στα Sunday Morning και I’ll be your Mirror.
..όπου ο John Cale γίνεται session μουσικός. Έξω από τους Velvet Underground, αφού η μπάντα έκανε ένα διάλλειμα για να ξεφύγει από την πίεση του Andy Warhol, αλλά και μέσα από τους Velvets ταυτόχρονα, αφού από την μία είναι ο πρώτος δίσκος της Nico, και από την άλλη στον δίσκο συμμετέχουν οι Lou Reed και Sterling Morisson. Ο δίσκος αποδεικνύεται ένα μικρό αριστουργημα της chamber folk μουσικής. O John Cale προσφέρει τα ταλέντα του, τόσο ως μουσικός όσο και ως τραγουδοποιός σε τρία τραγούδια στην πρώτη πλευρά του δίσκου (Little Sister,Winter Song, It was a Pleasure Then). Η ίδια η Nico δήλωνε ότι δεν ένιωθε τον δίσκο σαν δικό της, αφού οι παραγωγοί Tom Wilson και Larry Fallon προσέθεσαν πολλά ορχηστρικά κομμάτια στο τελικό μοντάζ του δίσκου, χωρίς την συγκατάθεση της. Για αυτόν τον λόγο, στους τρεις επόμενους δίσκους της, είχε ώς παραγωγό τον John Cale!
The Stooges- The Stooges (1969)
Στην καρέκλα του παραγωγού,ο Cale έχει πλέον φύγει από τους Velvet Underground και δεν μιλιέται πλέον με τον Lou Reed. Παρόλα αυτά παραμένει δημιουργικός και αναλαμβάνει διαφορετικά στάδια της διαδικασίας της ηχογράφισης δίσκων. Το 1969 τον βρίσκει πίσω από την κονσόλα, στην καρέκλα του παραγωγού, να αναλαμβάνει να βάλει μια τάξη στο κιθαριστικό ροκ εντ ρολ μπάχαλο που λέγεται The Stooges. Ο Cale δείχνει να έχει τις δικές του απόψεις περί ενορχήστρωσης, οι οποίες όμως συμπίπτουν με το όραμα του Iggy, των αδερφών Asheton και των λοιπών παιδιών που απαρτίζουν την μπάντα. Ωμα κιθαριστικά περάσματα, στιγμές φρικουλιάρικου αυτοσχεδιασμού, ακόμη και ambient περάσματα, σε έναν δίσκο που καταφέρνει να αποτυπώσει αυτό που έκαναν οι Stooges στις ζωντανές εμφανίσεις τους: να σπέρνουν το χάος, να τα σπάνε όλα!
O τρίτος προσωπικός δίσκος του John Cale, και ο λιγότερο πειραματικός που έχει κάνει μόνος του. Ο τίτλος αναφέρεται ρητά στο Συνέδριο των Παρισίων του 1919, από το οποίο προέκυψαν οι Συνθήκες με τις οποίες έληξε οριστικά ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, αλλά και η Δημιουργία της Κοινωνίας των Εθνών. Και όλη η θεματολογία του δίσκου, έχει να κάνει με κομμάτια της σύγχρονης Ευρωπαικής Ιστορίας. Εδώ ο Cale έχει τον πλήρη δημιουργικό έλεγχο. Όλες οι συνθέσεις είναι δικές του, το ίδιο και οι ενορχηστρώσεις, στις οποίες πλαισιώνεται από έμπειρους session μουσικούς, αλλά και τα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας του UCLA. Ο δίσκος κινείται κάπου ανάμεσα στην art pop, την ορχηστρική (chamber) pop. O μουσικός τύπος της εποχής έγραψε διθυραμβικές κριτικές για τον δίσκο, ενώ κομμάτια του δίσκου έχουν διασκευαστεί κατα καιρούς από συγκροτήματα όπως οι Yo La Tengo και οι Okkervil River.
Lou Reed/John Cale – Songs For Drella (1990)
Τα χρόνια έχουν περάσει, οι διαφορές έχουν αρχίσει να γεφυρώνονται, και οι δύο παλιοί συνεργάτες πλέον τα έχουν ξαναβρεί. Βρίσκονται και ξαναμιλούν για πρώτη φορά το 1987, στην κηδεία του Andy Warhol. Με την παρότρυνση του εικαστικού Julian Schnabel, αρχίζουν και σκέφτονται πως να φτιάξουν ένα έργο για τον Warhol, τον άνθρωπο που τους έμπασε στον χώρο της τέχνης. Το αποτέλεσμα είναι ένας ηθελημένα “γυμνός” και μινιμαλιστικός δίσκος, αφού η μόνη συνοδεία που έχουν οι δυο τους, είναι τα πλήκτρα και η βιόλα του John Cale και η κιθάρα του Lou Reed. Μια ιστορική περίοδος που βρίσκει τον Cale και τον Reed σε πλήρη καλλιτεχνική ωρίμανση κλείνει με έναν κύκλο 15 τραγουδιών για έναν καλλιτέχνη που δεν πρόλαβε να αποκτήσει το status του εν ζωή, μιας εποχής που η καλλιτεχνική επιτυχία και πρωτοπορία συνδυάζονταν με την εξάρτηση από ωλέθριες ακρότητες.
Τι θα ακούσουμε αύριο; Αυτό μενει έκπληξη,μιας και μαζί του, εκτός από την μπάντα του,θα είναι και η Athens Philharmonia Orchestra, για να παίξουν παλιά αλλά και νέα τραγούδια από το πολυσυζητημένο Mercy. Ραντεβού στο Ηρώδειο!
Info:
19/6/23
VVIP: 85 ευρώ
VIP: 75 ευρώ
Ζώνη A: 70 ευρώ
Ζώνη B: 65 ευρώ
Ζώνη Γ: 60 ευρώ
Άνω Διάζωμα
Ζώνη Δ: 55 ευρώ
Ζώνη E: 45 ευρώ
Ζώνη ΣΤ: 40 ευρώ
Ζώνη G: 35 ευρώ
Για τα ΑμεΑ υπάρχει ειδικά διαμορφωμένος χώρος (ΚΑΤΩ Διάζωμα, Κερκίδα Α, Σειρές 1 – 3). Τα εισιτήρια κοστίζουν 35 ευρώ. Το εισιτήριο των συνοδών κοστίζει 35 ευρώ. Κρατήσεις στο tameia@greekfestival.gr και στο τηλέφωνο 210 3221 897, Δε-Πα 10:00 – 17:00.
Τηλεφωνικά: 11876
Δίκτυο μεταπωλητών viva: Καταστήματα: Nova, Public, Media Markt, Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, αθηνόραμα.gr, Yoleni’s
ΝΕΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Info Point Δήμου Αθηναίων στην Πλατεία Συντάγματος.
Ωράριο Λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή: 09:00 – 17:00
Ωράριο: Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00 – 17:00 | Τηλ: 211 800 8181
Συνιστούμε στους υποψήφιους αγοραστές να προμηθεύονται τα εισιτήριά τους αποκλειστικά και μόνο από τα επίσημα σημεία πώλησης. Η παραγωγός εταιρία δεν φέρει καμία ευθύνη για εισιτήρια τα οποία έχουν προέλθει από αγορές μέσα από άλλες πλατφόρμες και για τα οποία δεν υπάρχει εγγύηση για τη γνησιότητά τους.